Q&A

Comité F-35 NÉÉ

Comité F-35 NÉÉ is een samenwerking van betrokken bewoners, ondernemers en organisaties in Nederland. Op deze pagina vind je  Q&A (vraag en antwoord) over de campagne F-35 NEE.

Dat zou het geval zijn als er geen alternatieven waren. Maar die zijn er wél. De schade aan mensen en natuur zijn in het gebied rond Eelde onevenredig groot. Bijna een half miljoen mensen wonen binnen de hindercirkel van 15 km. Plus honderden bedrijven instellingen én 4 Natura 2000-gebieden,
het Nationaal Park Drentsche Aa, Hondsrug UNESCO Global Geopark, etc.
Dit gaat niet om een paar mensen in hun achtertuin, maar om een hele regio die ernstig te lijden krijgt.

De uitbreiding met 4600 F-35 starts en landingen kan ook in het buitenland. Maar dat is niet onderzocht. De staatssecretaris van Defensie heeft gezegd 'ik wil een goed werkgever zijn en in Nederland oefenen'.

Het werkgeversbelang weegt zwaarder dan het belang van de regio. Een politieke keuze. De mogelijkheden in het buitenland (zie https://forgottenairfields.com/) zijn niet onderzocht.

De F35 maakt heel veel geluid. Zelfs voor een militaire straaljager is het extreem luid.

https://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=18927&sid=e3404ca9b408ea580ee0d7f2cd10de14&mode=view

Er zijn inderdaad mensen die zo gehecht zijn aan Groningen Airport Eelde (GAE) dat zij er alles voor over hebben. Het voortbestaan van GAE wordt echter niet bevorderd met oefeningen met F-35’s. Ook niet als Defensie ervoor gaat betalen. Andere functies op het vliegveld en in de ruime omgeving worden vrijwel onmogelijk (waaronder normaal passagiersvervoer). Dat gaat zoveel kosten dat de kosten van openhouden van GAE volledig in het niet vallen bij de maatschappelijke schade.

Omwonenden vliegbasis Leeuwarden: Trillende vazen in de vensterbank bij start F-35

Spreiding van F-35-trainingen is een heel redelijke eis

 

Nederland heeft 52 F-35’s besteld, waarvan er nu 40 geleverd zijn. Nederland draagt getalsmatig dus méér dan evenredig bij aan de 680 F-35’s die door de NAVO-landen zijn besteld. Reken maar uit: er zijn 31 Europese landen lid van de NAVO, dat is gemiddeld 22 F-35’s per NAVO-lid. Sommige landen bestelden niets, Nederland heeft er 52 besteld. Vanwege deze extra inspanning van Nederland is het niet gek om in NAVO-verband af te spreken dat de toegenomen behoefte aan trainingslocaties wordt gesitueerd op plaatsen waar de overlast relatief gering is. Spreiding van F-35-trainingen over een aantal Europese NAVO-landen is dan logisch.

 

Zou Nederland zich beperken tot het gemiddelde van de Europese NAVO-leden (22 F-35’s), dan is de huidige oefencapaciteit op Leeuwarden en Volkel voldoende. Maar bij 52 F-35’s is het niet reëel om te verwachten dat al deze F-35’s vanuit Nederland gaan oefenen. Nederland is hiervoor te dichtbevolkt en de overlast wordt te groot.

 

artistf35
35-78536

RTV Oost

De lage brom van een voorbijrazende F-16 is zo'n 150 hertz, maar dat van een F-35 gaat tot 25 hertz. Dat geluid gaat dwars door muren en ramen heen.

Dit geluid is zó extreem, echt onverantwoord om dit project door te laten gaan

onderzoeker Ton Tukkers

demo-attachment-789-Mask_Group_82

HIGH QUALITY

Our Missons & Our
History

Our mission is to provide quality English language instruction through a variety of courses to international and local students in a professional and supportive atmosphere utilizing our unique English teaching methodology.Our mission is to provide quality English language instruction through a variety of courses to international.

Het geluid van een F-35 is zoveel anders dan wat we tot nu kennen, daar is de bestaande geluidsisolatie niet tegen bestand

Als straks het Nederlandse luchtruim is heringedeeld en alle 46 nieuwe F-35 straaljagers in ons land zijn, dan zullen we daar veel last van krijgen. Dat is de verwachting van geluidsexpert Ton Tukkers. Volgens hem is het geluidsniveau van die nieuwe straaljager zoveel harder dan dat van zijn voorganger de F-16, dat er geen geluidsisolatie tegen bestand is. De nieuwe vliegtuigen zullen vooral vliegen boven Noord-Nederland, (Bron Oost).