Complexiteit van inpassing en vergunningverlening

Nederland is een van de dichtbevolkte gebieden van Europa. Vliegverkeer geeft nu al veel overlast. Verlening en handhaving van Natuurvergunningen en de uitstoot van stikstof en CO2 worden steeds problematischer. Vooralsnog is het volstrekt onduidelijk of bij de keuze voor Eelde ook de vereiste vergunning en voor het gebruik van de F35 kunnen worden verleend.

Vliegveld Eelde ligt ingeklemd tussen 4 Europees beschermde Natura 2000 gebieden (Drentsche Aa, Zuidlaardermeergebied, Leekstermeer, Fochtelöereveen). 4600 vliegtuigbewegingen in dit gebied leidt zonder twijfel tot aanzienlijke achteruitgang van de natuur in deze gebieden.

De proceduretijd voor het vereiste nieuwe luchthavenbesluit Eelde zal -als het al genomen kan worden- zolang zijn dat het Defensie wellicht beter kan kiezen voor een andere locatie. Het accommoderen van 4600 vliegbewegingen in een dichtbevolkt regio met Natura 2000 gebieden, landgoederen en vele instellingen is complex . Ook om die reden is het beter om de opties in het buitenland goed te onderzoeken. De huidige procedure voorziet daar niet in. En ook daardoor zal ongetwijfeld de proceduretijd nog veel langer worden.